Jumaat, 29 Julai 2011

Peminat Singapore Lions takut Malaysia hentikan Bekalan Air

Buletin Utama semalam melaporkan bekalan air syabas kian merosot. Kemungkinan besar tahun depan beberapa kawasan akan mengalami gangguan bekalan air secara berperingkat. Ini kerana permintaan yang tinggi di kawasan Lembah Klang dan Putrajaya tidak dapat ditampung lagi.

Disebabkan semalam Perlawanan kelayakan Piala Dunia Malaysia vs Singapore, ada isu yang membuatkan aku terpanggil untuk mengkaji.


Isu tersebut sebenarnya sudah lama tetapi kenapa mereka boleh mendapatkan bekalan air yang mencukupi sedangkan kita akan menghadapi krisis air tahun depan.

Isu air Malaysia ke Singapura sentiasa merujuk kepada perjanjian antara kerajaan Malaysia dan Singapura. Bekalan air ke Singapura sentiasa menjadi beban politik kepada Malaysia kerana ia sentiasa menguntungkan Singapura dari banyak segi terutama kos yang melampau-lampau rendah. Ini adalah kerana Singapura hanya membayar 3 sen setiap seribu gelen, sedangkan Melaka membeli air dari Johor pada kadar 30 sen setiap seribu gelen. Bagaimanapun, pada 2011 perjanjian pertama dengan Singapura akan tamat, dan Singapura tidak berhasrat untuk memperbaharuinya.

Pihak Singapura menolak rundingan semula perjanjian air kerana menganggap ia mencabar kedaulatan Singapura sebagai negara yang bebas. Kerajaan Malaysia pula menganggap ia tidak mencabar kedaulatan Singapura, kerana ia terkandung dalam syarat perjanjian asal.

"Clause 17 of the 1961 Agreement and Clause 14 of the 1962 Agreement state clearly: "The provisions of paragraphs (i) and (ii) of the foregoing clause of these presents shall be subject to review after the expiry of 25 years from the date of these presents ..." Twenty-five years after 1961 and 1962 respectively means any time after 1986 and 1987. This does not mean the review must take place immediately on these two dates. Any time after 1986 and 1987, both sides are legally permitted to review the price.

Kerajaan Singapura bertindak balas dengan membina logi air bagi menghasilkan New Water pada kos SG30 sen. Ini bukan semata-mata bagi memenuhi keperluan air, tetapi juga sebagai memenuhi kepentingan strategik pertahanan negara.

Bekalan air tamat 2011

Pada 27 april 2010, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mengumumkan Syarikat Public Utilities Board (PUB) Singapura akan menyerahkan kembali Loji air Skudai, di Johor Bahru kepada pihak kerajaan negeri negeri. Ini kerana perjanjian itu tamat pada 2011. Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air Singapura, Dr. Yaacob Ibrahim menyatakan Singapura tidak berhasrat memperbaharui kontrak kerana bekalan air Singapura mencukupi.

Satu lagi perjanjian air Malaysia-Singapura akan tamat pada 2061.

Source Wikipedia.

Mampukah Malaysia - Singapura berperang?MUHYIDDIN Yassin mendedahkan bahawa bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew, dalam satu rundingan rasmi menegaskan bahawa negaranya sedia berperang dengan Malaysia jika bekalan air dari Johor dihentikan.

Source Halaqah.

Huhu...fikir-fikirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...